D3-vitamin, azaz a Napfény-vitamin
A D3-vitamint (cholecalciferol) más néven a Napfény vitaminnak is hívhatnánk, mivel a bőrünkben termeldik, napfény hatására. Naponta min. 1 óra napozás, teljes testfelületen, fényvédő krémek használata nélkül biztosítana számunkra elegendő D3-vitamint. Ezt szinte egyikünk sem teszi meg, függetlenül attól, hogy Magyarországon vagy az Egyenlítő mentén élünk, a Naptól való félelmünk miatt.

A D3-vitamin egy lipofil vitamin, azaz zsírban oldódó. Éppen ezért a tökéletes be lehet vinni a bőrünkön keresztül is. Ezt vagy napozással vagy D3-vitamin krém alkalmazásával tehetjük meg.

A híres New England Journal of Medicine szerint a D-vitamin hiány mára
világméret0vé vált az emberekben. Biológiai hatásukat tekintve legaktívabb a D3-vitamin, amely a bőrben az ultraibolya sugárzás hatására keletkezik, előanyagából, a 7-dehidrokoleszterinből. Ez eőlbb a májban, majd a vesében alakul tovább, az aktív 1,25-dihidroxi-D-vitaminná (kalcitriollá).

Sok híreszteléssel ellentétben, a D-vitamin nem csupán a csontjainkat érinti (A
D-vitamin elsegíti a kalcium és foszfor felszívódását a bélcsatornából,
és
közvetlenül befolyásolja a csontképződést), sok más funkciója is van az emberi szervezetben.

Az utóbbi években a kutatók újrakezdték a vizsgálatokat a D-vitaminnal és számos új és érdekes tanulmány látott napvilágot ebben a témában. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy több évtizede már folytak nagyon komoly nemzetközi vizsgálatok, melyek arra kezdtek rávilágítani, hogy a D-vitaminnak komoly szerepe van a rák elleni és más gyulladásos, illetve autoimmun folyamatok elleni harcban, de bizonyos ellenérdekek ezeket sikeresen ellehetetlenítették.
Most viszont újrakezdhették, illetve folytathatták a vizsgálatokat és tanulmányokat, főleg az Egyesült Államok területén, melynek köszönhetően egyre többet és pontosabbat tudunk arról, hogy a D3-vitamin miért is olyan hatalmas segítség az emberi szervezet számára a rák és az autoimmun betegségek elleni harcban.

A D3-vitamin az a vitamin, melyet a test a napfény segítségével képes saját
maga elállítani egy összetett folyamaton keresztül. Ez viszont nem jelenti azt, hogy mivel van Nap, ezért nekünk van elegendő D3-vitaminunk, ellenkezőleg!
Egyre több nemzetközi tanulmány mutatja ki, hogy a gyermekek és felnőttek több mint 93%-a D-vitamin hiányos az egész világon. Ezt olyannyira kell komolyan venni, hogy még az afro-amerikaiak, kelet-afrikaiak, latin-amerikaiak, az amerikai őslakosok, de még a szaud-arábiai emberek közel 100% -a is D-vitamin hiányos. Ezzel kapcsolatban érdemes a világhír0 Mayo Klinika kutatásait olvasgatni.

Hogy miért? Azért, mert nem töltünk elég idt a napon, illetve ha töltünk is, azt
mindenféle fényvédő faktoros krém használata mellett tesszük. Márpedig így
nem jutunk D3-vitaminhoz.

Miért van szükségünk D3-vitaminra?
• Egyensúlyban tartja a szervezet kálcium szintjét
• Segíti a sejt differenciálódást
• Erteljes immunrendszer modulátor (felerősíti a szervezet természetes védekez képességét)
• Szerepe van az inzulin kiválasztásban
• Csökkenti a magas vérnyomás rizikóját
• Segít megelőzni a csontritkulást
• Szerepet játszik bizonyos rák fajták elleni harcban
• Anti-depresszívum
• Csökkenti az autoimmun betegségek kialakulásának rizikóját
• Csökkenti az ekcéma és pikkelysömör kialakulásának esélyét
A legújabb kutatások szerint a D-vitamin szerepet játszik az autoimmun betegségek megelőzésében, a szervezet elsavasodásának megszüntetésében és jótékony hatással van olyan betegségekre, mint a Sclerosis Multiplex, a Rheumatoid Arthritis és bizonyos rák típusok (mellrák, petefészekrák, stb.)

Napi ajánlott dózis
A D-vitamin ajánlott napi dózisa 400 IU-ban (International Unit = Nemzetközi Egység) van meghatározva. Ez a mennyiség0 D-vitamin az abszolút minimum,
amire a testnek szüksége van ahhoz, hogy elkerülje a katasztrofális egészségügyi problémákat. A vegetálás szintje ez a mennyiség....

Érdemes laborban megméretni a D-vitamin szintet és ahhoz igazítani a pótlását.
A optimális pótlás 10 testtömeg kg-onként 1000NE / nap.
Vagyis 60 kg-os embernél 6000NE.

Ha kevés, azaz elégtelen a D-vitamin szint, akkor ezt meg lehet emelni: 10 testtömeg kg-onként 2000NE.
2-3 hónap múlva érdemes újra megnézetni, s ha elegendő lett a mennyiség a szervezetben, akkor vissza lehet állni az fent említett optimális napi pótlásra.

Funkcionálisan nézve az az ideális, ha 125 és 200 között van a D-vitamin szintünk.

Természetesen akkor tudjuk pótolna a napfény segítségével, ha hetente 3-4x fél órát tartózkodunk teljes testfelülettel a napon. Ezt bizony nehéz megoldani. smile

(Néhány rossz minség0 táplálék kiegészít tartalmazza az olcsóbb D2-t (ergocalciferolt). Azonban az emberi szervezetben a D2 nem aktív, így először át kell alakítani D3–á mielőtt bármi egészségre gyakorolt hatása lenne. Ez egy nagyon pazarló eljárás, főleg, mikor a kész D3 is rendelkezésre áll.)

A félelem a D3 vitamin túladagolásától tehát teljesen alaptalan, éveken keresztüli nap, mint napi több mint 100.000 NE D3 vitamin volna képes túladagolást okozni. Ez a bevitel fizikai képtelenség.

Kinek ajánlott a D3-vitamin pótlása?
MINDENKINEK cool
De különösen:
• Időseknek

• Várandós kismamáknak
• Pikkelysömörben vagy krónikus ekcémában szenvedknek
• Autoimmun betegeknek
• Bármilyen gyulladásos betegségben szenvedknek
• Magas vérnyomásban szenvedőknek
• Prosztata, végbél, petefészek vagy mellrákban szenvedknek